R&B-koning Frank Ocean lanceert luxelabel Homer | Sabato

2021-11-03 06:02:37 By : Mr. Sugar Ren

Hij was pas 25 toen hij in de lijst met 100 invloedrijkste mensen ter wereld stond van Time magazine. Vandaag, op zijn 33ste, lanceert het ongrijpbare muziekicoon een eigen luxelabel.

Een van zijn favoriete foto's van zichzelf dateert van toen hij een baby was. 'Ik draag op die foto een gouden armband, gouden ringen en een gouden ketting.' Frank Ocean zegt het met ietwat ingetogen stam. 'Mijn moeder beschermd van juwelen, maar dan op een onopvallende prinses Diana-achtige manier. Mijn stiefvader dan weer werd gek op wapens en auto's. En hij las luxelifestylebladen. Die tijdschriften waren mijn speelgoed. Ik heb erdoor geobsedeerd. Ze dompelden me onder in iets wat heel ver van mijn echte leven verwijderd was. Ik ging al snel fantaseren, concipieerde in mijn verbeelding een leven in dat verre universum. Ik zat naar gericht jachten te staren en wilde er ook zo een. Maar zie, vandaag heb ik er dan toch geen. Ik word te snel zeeziek.'

Ronddobberen met een eigen jacht doet Ocean vandaag niet. Maar eigen juwelen heeft hij intussen wel: zopas lanceerde de R&B-ster het luxelabel Homer. Met als eerste wapenfeit een collectie van 25 exclusieve sieraden.

De zoveelste verrassing in het parcours van de man die al in de lijst met '100 invloedrijkste mensen ter wereld' van het Amerikaanse tijdschrift Time stond toen hij nauwelijks 25 was. Binnen de R&B-scene is Frank Ocean een cultfiguur, en lang niet alleen op muzikaal vlak. Met zijn tweede album Orange won Ocean zes Grammy's, hij wordt ook gezien als de persoon die het traditionele R&-genre een compleet nieuwe richting uitstuurde: een met de grenzen tussen hiphop, soul en R&B compleet. Geen wonder dat hij in april 2023 de headliner wordt van het Coachella Valley Music and Arts Festival – drie jaar helemaal hij daar oorspronkelijk op het podium had moeten staan.

Ocean was ook een van de eerste zwarte artiesten die er openlijk voor uitkwamen dat hij homo is. Rapper Lil Nas X, die in 2019 uit de kast kwam, zei vorig jaar in een interview met Apple Music: 'Artiesten als Frank Ocean voltooid het voor mij om te zijn waar ik ben: comfortabel.'

Op sociale media beweegt Oceaan zich als een sfinx: hij ontwikkelt zich maar af en toe op. Op zakelijk vlak dan weer is Ocean een ongeleid projectiel: hij presenteert zijn projecten bij voorkeur als voldongen feiten. Zo tekende de singer-songwriter in 2009 bij het platenlabel Def Jam als soloartiest, maar zijn plaat 'Ultra' deelde hij in 2011 als een gratis download op Tumblr. Idem dito in 2016: na een hele reeks gemiste releasedatums en een lange oorverdovende stilte bracht Ocean 'Endless', zijn laatste plaat met Def Jam, verrassend uit via een zwart-witlivevideostream. Eén dag later bracht hij zelf het album 'Blonde' uit, de perfecte soul matcht met hiphop, elektronica en indierock. 'Eindeloos' kreeg goede kritieken, maar aan als een contractuele. Terwijl 'Blonde' succesvoller was en als een complete verrassing komt. Alsof Ocean er nog eens aan wilde herinneren dat hij pas volledig open bloeit als hij de volledige creatieve controle heeft.

Trouwens: Ocean is helemaal niet uit op de aandacht die iemand van zijn kaliber normaal gezien gezien. Als hij met zijn fiets door de lobby van het Mercer Hotel in de New Yorkse wijk SoHo loopt, kijkt niemand nog op. Oceaan is hier vaste, knappe verschijning natuurlijk, maar tegelijk klant anoniem, met een witte jas, diamantje in een oor en een halsketting uit zijn nieuwe lijn.

Drieënhalf jaar werkte Ocean aan zijn juwelencollectie. Waarom de naam Homerus? 'Omdat de webstek homer.com beschikbaar was', zegt hij. 'Maar ook omdat Homerus wordt beschouwd als de vader van de geschiedenis. En geschiedenis is bedoeld om te blijven bestaan. Net zoals diamanten en goud. En ja, ik weet dat Homerus papyrus gebruikt, maar ik heb altijd van het idee gehouden dat je de geschiedenis niet kunt veranderen.'

De creaties van Frank Ocean zijn pop en tegelijk luxe. Ze combineren de sfeer van het werk van de hedendaagse Japanse kunstenaar Takashi Murakami met de grafische energie van nachtclubaffiches uit de jaren 1990. Terwijl Ocean op een iPad door de afbeeldingen scroll, laat hij me zijn 'Angry Man'-hangertjes zien in felgekleurde e- mail. Objecten bezaaid met diamanten die doen denken aan bikkels, met kinderen gespeeld. De favoriete hoepeloorbellen van zijn moeder heeft een hedendaagse look gegeven met diamanten in een cirkel. En hij zijn eigen familiewapen. Naast de juwelen pakt Ocean uit met een riemgesp en een zijden sjaal. De prijzen? Van 395 tot 1,9 miljoen dollar. 'Ik wilde dat mijn creaties beter zouden zijn dan die van Cartier', zegt Ocean nuchter.

Hoewel het in deze tijden standaard is om een ​​nieuw label eerst digitaal te starten, begint Homer in een offlineboetiek, in het juwelendistrict van Manhattan. Het idee erachter: als je het wilt kopen, moet je het eerst zien en voelen. Al doet Frank Ocean één telefonisch bestellen is wel mogelijk. 

Frank Ocean is het soort mens dat graag een imperium uitbouwt. 'Ik geniet intens van zakendoen', zegt hij. De Amerikaanse schatting volgens de recente schattingen 13 miljoen dollar. Zijn ambitie en werkwijze, zo stelt hij zelf, vinden hun wortels in zijn vroege jeugd. Geboren als Christopher 'Lonny' Breaux, groeide op in New Orleans, in een omgeving met alleen problemen en problemen. 'Dat was de stad in Amerika met het grootste aantal moorden per jaar', een bekende song van hem.

Zijn eerste successen oogstte Ocean toen hij songs schreef voor John Legend en Justin Bieber. Toen, dat rond 2010, ontmoette hij zijn toekomstige vriend en laterling Tyler, The Creator en zijn carrière kwam in een versnelling. Ocean bleef songs schrijven voor anderen, zoals Beyoncé of Alicia Keys, maar zijn eigen debuutalbum bereikt in 2012 nummer twee in de Amerikaanse hitparade.

'Ik weet goed dat mijn familienaam gelinkt is aan de Amerikaanse slavernij', zegt hij over 'Breaux', een veel uitgebreide naam in een deel van het land waar de Frans in 1718 veel Afrikaanse slaven heen gecombineerd. 'Ik kan de sporen van mijn leven niet zo ver in het verleden. Daarom zijn ik graag dingen die van mij en mijn familie blijven. Dingen die ik kan doorgeven.'

'De kracht van juwelen', zegt Ocean, 'schuilt in het persoonlijke en positieve gevoel dat ze je geven.' Het doet denken aan de verhalen over Andy Warhol, die onbetaalbare diamanten in zijn borstzak stopte, onzichtbaar, gewoon voor de lol en het speciale gevoel dat hij erdoor kreeg. 'Ik sta vaak op het podium', zegt Ocean, 'en ik houd dingen voor mezelf. Maar ik vind het perfect normaal om voor 3 miljoen dollar aan juwelen te dragen als ik naar de studio ga of een wandeling maak in de woestijn.'

Het zaadje voor zijn luxemerk werd gelegd in 2019, toen hij in Los Angeles een groep van twintig bevriende ambachtslieden samenbracht in een huis voor zijn 'summit', een bijeenkomst van een geheimzinnig collectief dat aan het ontwerpen ging. 'Wij completeren tafels, stoelen en verlichting.' Sommige van de objecten die het collectief hebben gemaakt, staan ​​ook in zijn juwelencataloog. Die spullen zijn niet te koop: geïmproviseerde zitmeubelen van een lamp van beton en matrasschuim.

Na de idee voorwerpen voor het interieur kreeg het ook juwelen te maken. Met veel aandacht voor detail en voor de manier waarop manieren kunnen worden gebruikt en gecombineerd. Een van de meest complexe stukken in de collectie is een klassieke Cubaanse armband met bolvormige schakels. 'Het betreft een ander jaar om die verdomde armband te maken', zegt Ocean met het 'F'-woord.

Eigenlijk zou hij de wereld veel leuker vinden zonder interviews, maar praten over modus, meubels en architectuur kan hij eindeloos vinden. Zo was hij meer dan eens van de partij op shows door Louis Vuitton van Virgil Abloh, de ontwerper ook van het luxemerk Off-White. Ze zijn goede vrienden.

Met enthousiasme vertelt hij over zijn bewondering voor wijlen kunstenaar Donald Judd en diens monumentale huis, nummer 101 in Spring Street in New York. Hoe de kunstenaar daar zijn eigen minimalistische meubels ontwierp omdat hij ouderlingen niets moois vond.

Ocean houdt ook van door Herzog & de Meuron ontwierp Prada-winkel in Aoyama, Tokio, met die typische glasstructuur van honingraat die tegelijk natuurlijk en hightech is. Dat laatste fascineert hem en is de reden waarom hij met in het lab diamanten wil werken.

'Ik heb thuis een bank van Pierre Paulin. Futuristisch en tegelijk natuurlijk. Paulin begon als beeldhouwer met een zwak voor bloemen. Ik denk dat er iets vredigs en hightech zit in alles wat natuurlijk is. Die wisselwerking vind ik boeiend. Ik gebruik veel groen omdat het de kleur is van bloemstengels, en alle andere kleuren passen bij groen. Ik hou ook van Braziliaans modernisme. De meubels van Sergio Rodrigues zijn mooi, warm en bewegend. Om niet te zeggen: je wordt een beetje geil van.'

Getuigenissen van een eerste samenwerking met zijn goede vriendin Miuccia. Concreet heeft Oceans luxebedrijf een draaiboek aan een anorak, rugzak en heuptas van Prada, waarin elk stuk beschikbaar zal zijn in vier typische Homer-pastelkleuren. Ingetogen en intens begeerlijk. Zoals elke ongeveer release van Frank Ocean.

Frank Ocean en Prada, het is al een tijdje aan de bende. Toen het Met Gala in 2019 plaatsvond – het thema was 'kamp' – bijna alle genodigden in de meest uitzinnige outfits. Frank Ocean van zijn kant kwam- Frank Ocean met een zwarte Pradaanorak. Een geniale zet: hij was de man van het moment.

Frank Ocean is een industrie, maar dan wel een die opdoorzichtig is. Hij wil niet zeggen hoeveel mensen er in zijn team werken, of wie wie is. Als een Amerikaans artiest die eigenlijk de tegenpool is van de hetero blanco worden tot iets stereotieps van gevormd als een soort gevormd. Ocean apprecieert de plaats die juwelen innemen in de hiphopcultuur, willen ze inspireerden hem. 'Eigenlijk hoort het allemaal in de aftiteling van ons verhaal', zegt hij. 'Het beïnvloed de manier waarop ik de dingen bekeken. Ik doe wat voelt als authentiek, en wat goed voelt voor mij. Ik groei op in armoede. Ik ben mijn moeder dankbaar dat ze proberen om het grotere plaatje te laten zien. Ik kan anderen het gevoel geven dat dingen mogelijk zijn. Vandaag zijn er mogelijkheden voor zwarte mensen. Volgens mij worden kunst en mode daar rijker van.'

De fans van Frank Ocean zullen zich afvragen wat hij straks uit zijn mouw schud. Opnieuw iets met muziek van dan toch weer design? Hij licht de tip van de sluier voor geen millimeter. Alleen hijzelf en zijn naaste weten wat er achter slot en grendel zit in zijn iPad, om pas de wereld te worden gestuurd als Frank Ocean daar helemaal klaar voor is.